ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

نوروز امسال هزاران ایرانی به ترکیه سفر و میلیونها دلار به جیب ترکها سرازیر کردند. اما رقم دقیق خروج ارز از کشورمان به ترکیه چقدر است؟



برای تخمین زدن میزان خروج ارز، ابتدا باید به سراغ آمار مسافرتهای خروجی رفت.

پس از پایان تعطیلات نوروزی، دو خبر درباره آمار سفر مردم کشورمان به ترکیه اعلام شد. آمار اول توسط وب سایت عصر ایران و آمار دوم توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شد.

وب سایت عصر ایران در تاریخ 25 فروردین خبری را به نقل از وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه منتشر کرده و از سفر 50 هزار ایرانی به استانبول خبر داد.

اما خبرگزاری ایرنا اطلاعات کاملتری از تعداد مسافران ایرانی ارائه کرد. ایرنا در تاریخ 25 فروردین به نقل از سردار احمدی مقدم نوشت:

«در نوروز امسال 670 هزار ایرانی به خارج از کشور سفر کردند که این آمار از افزایش 35 درصدی مسافرت ایرانی ها به کشورهای دیگر در نوروز خبر می دهد. از این شمار 190 هزار نفر به ترکیه سفر کرده اند که با افزایش 43 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بوده است»

حال با به دست آوردن آمار کلی مسافران ترکیه، می توان میزان ارز خروجی از کشور را تخمین زد.

با استفاده از اطلاعات به دست آمده و بر اساس مقاصد گردشگری در ترکیه، از میان 190 هزار ایرانی،  50 هزار نفر به استانبول سفر کردند. علی القاعده 140 هزار نفر دیگر هم یا به آنتالیا، بدروم و یا به کوش آداشی سفر کردند.

بر این اساس ابتدا حداقل هزینه های استانبول و بعد هزینه های آنتالیا و کوش آداسی محاسبه میکنیم.

ورودی ارز به استانبول:

 اگر میانگین تعداد روزهای تورهای استانبول را 4 روز در نظر گرفته و متوسط هزینه تور را دو میلیون و 500 هزار تومان برای هر نفر محاسبه کنیم بنابراین هزینه پرواز چارتر ایرانی معادل 600 هزار تومان خواهد شد که بر اساس ریال به شرکت های هواپیمایی پرداخت میشود. اما هزینه های هتل که علی الاصول با دلار پرداخته میشود معادل 650 دلار خواهد بود ( دلار بر اساس قیمت اسفند ماه، 2900 تومان محاسبه شده است) حال اگر عدد 50000 (تعداد مسافران استانبول) را در 650 دلار ضرب کنیم، رقم 32 میلیون دلار  به دست می آید. اما این تمام ماجرا نیست. هزینه های ناهار، شام ، رفت و آمد و خرید سوغاتی را هم باید به رقم به دست آمده اضافه کرد.

به طور متوسط هر ایرانی برای ناهار، شام و رفت و آمد روزانه 40 لیره ( 20 دلار) خرج می کند  که اگر این رقم را در چهار روز ضرب و حاصلضرب آنرا دوباره به تعداد 50000 ضرب کنیم، رقم بیش از چهار میلیون دلار خواهد شد.

علاوه بر اینها هر ایرانی به طور متوسط 80 لیره ( 40 دلار) سوغاتی می خرد که اگر این عدد را در تعداد کل مسافران ضرب کنیم، رقم  دو میلیون دلار می رسد.

حال میزان نهایی ورود ارز به استانبول را محاسبه کنیم:

 32 میلیون دلار هزینه هتل +چهار میلیون دلار هزینه ناهار، شام و گردش+دو میلیون دلار هزینه سوغاتی= جمع کل دلار ورودی به استانبول 38 میلیون دلار

 

**************************************************

ورودی ارز به آنتالیا، کوش آداسی و بدروم:

حال بر اساس فرمولی که برای استانبول استفاده شد، هزینه‌های آنتالیا یا کوش آداسی را تخمین می‌زنیم. البته باید خاطر نشان کرد که در هتلهای آنتالیا، بدروم و کوش آداسی ناهار و شام سرو می‌شود، بنابراین پولی بابت شام و نهار پرداخت نمی‌شود.

بر طبق آمار اولیه، 140 هزار نفر به آنتالیا، بدروم یا کوش آداسی سفر کرده‌اند. در اینجا هزینه تور برای هر نفر دو میلیون و 500 هزار تومان محاسبه شده که از این رقم، 600 هزار تومان هزینه چارتر هوایی و 650 دلار هزینه هتل است. پس هزینه تمام شده هتل را به تعداد نفرات (140000) ضرب می‌کنیم. بنابراین رقم به دست آمده 91 میلیون دلار خواهد بود.

اگر هزینه خرید سوغاتی را مانند استانبول ( 80 لیره معادل 40 دلار) محاسبه کنیم، بنابراین رقم خرید سوغات بیش از 5 میلیون دلار خواهد شد.

حال میزان نهایی ورود ارز به این سه شهر را محاسبه کنیم:

91 میلیون هزینه هتل + پنج میلیون هزینه سوغاتی = 96 میلیون

*************************************************

حال در انتهای این گزارش کافی است تا دلارهای خرج شده در استانبول و آنتالیا، بدروم و کوش آداسی را با یکدیگر جمع کرده تا به رقم نهایی برسیم.

38 میلیون دلار در استانبول، + 96 میلیون دلار در آنتالیا، بدروم و کوش آداسی = 134 میلیون دلار.

بنابراین با توجه به تخمین‌های صورت گرفته، ایرانیان در نوروز مبلغ 134 میلیون دلار به جیب ترک ها واریز کرده اند.



۹۳/۰۲/۱۳

نظرات  (۱)

دم همه ما گرم با این همه پولای بی زبون

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">