ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

مرکز استانبول نا آرام شد

پنجشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۰۰ ب.ظ
پلیس ترکیه با کارگران تظاهرات‌کننده در استانبول در روز جهانی کارگر درگیر شد و تهدید نخست‌وزیر این کشور علیه اتحادیه‌های کارگری عملی شد.

به گزارش ترکیه آنلاین به نقل از وب سایت استار گازته، درگیری پلیس با کارگرانی که به مناسبت روز جهانی کارگر در استانبول تجمع کرده بودند و به اوضاع اقتصادی اعتراض داشتند، خبر داد.

بر اساس این گزارش پلیس به سوی کارگران تجمع کننده در استانبول گاز اشک‌آور شلیک کرد.

منابع رسانه‌ای اعلام کردند که ۳۹ هزار پلیس در خیابانهای مختلف استانبول مستقر شده‌اند و از این میزان، ۱۹ هزار پلیس نیز در میدان «تقسیم» حضور دارند تا مانع تجمع کارگران در این میدان تاریخی شوند.




«رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه از اتحادیه‌های کارگری و صنفی خواسته بود که از تجمع در میدان «تقسیم» استانبول و برگزاری مراسم در این میدان خودداری کنند و این امر را فراموش کنند.

وی طی سخنرانی در نشست فراکسیون پارلمانی حزب عدالت و توسعه گفت که حزبش اولین طرفی بود که روز کارگر را به رسمیت شناخت.

اردوغان همچنین درباره امکان تجمع اتحادیه‌های کارگری در میدان «ینی کابی» یا میدان «مالتیبه» در استانبول سخن گفت و اظهار داشت: ما همواره از کارگران جانبداری کرده‌ایم و من شخصا در روز کارگر جشن می‌گیرم و با کارگران اعلام همبستگی می‌کنم اما نمی‌توانیم بپذیریم که به اماکن عمومی خسارتی وارد شود.میدان ینی کابی برای تجمعات روز کارگر در اول می آماده است اما اگر این میدان کوچک است، مراسم می‌تواند در میدان مالتبه برگزار شود که بزرگتر است.

این در حالی است که سازمانهای مدنی و اتحادیه‌های کارگری پیشتر اعلام کرده‌ بودند که قصد دارند در میدان تقسیم جمع شوند زیرا این میدان سمبلی تاریخی از تجمعات کارگری است.

اول می ۱۹۷۷ که به روز می خونین معروف است، شاهد کشته شدن ۳۷ نفر از سوی افراد مسلح ناشناس است که به سوی تجمع‌کنندگان تیراندازی کردند و از آن زمان به بعد هر سال اول می، روز پرتنشی برای ترکیه است و به همین دلیل نیز دولت میدان تقسیم را به روی معترضان می‌بندد. در سال ۲۰۰۹، اول می تعطیل رسمی اعلام شد و میدان تقسیم بار دیگر شاهد تجمع در این روز و برگزاری مراسم ویژه شد. تا اینکه سال گذشته بار دیگر دولت اعلام کرد که دیگر اجازه برگزاری مراسم در این میدان را به دلیل مسائل عمرانی صادر نمی‌کند.

اردوغان در سخنرانی خود اظهار داشت: اگر اتحادیه‌های کارگری بر موضع خود مبنی بر برگزاری مراسم در میدان تقسیم اصرار ورزند، در واقع در پی درگیری و مقابله با نیروهای پلیس هستند. هر فردی باید در چارچوب قانون رفتار کند.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">