ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

محصولات نساجی رتبه نخست صادرات ترکیه به ایران را دارند

چهارشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۶:۰۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: معاون رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در ایران گفت: در بین محصولاتی که از ترکیه به ایران صادر شده است، محصولات نساجی، پارچه، الیاف و محصولاتی مرتبط با این حوزه رتبه اول را دارند.


به گزارش خبرنگار مهر، آلپر چاکراوغلو عصر سه شنبه در نشست مشترک با فعالان اقتصادی لرستان اظهار داشت: وقتی به ویژگیهای کلی ایران نگاه می کنیم، می بینیم ایران یک کشور 77 میلیونی است که در زمینه ذخایر نفتی رتبه سوم و در زمینه ذخایر گازی رتبه دوم جهان را دارد.

وی افزود: مشخص است که کشوری با این ذخایر غنی می تواند کشوری باشد که برای سایر کشورها منافع زیادی داشته باشد.

نقش توافق نامه ژنو در توسعه تجارت ایران و ترکیه

معاون رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در ایران ادامه داد: در بحث تجارت کشورها همسایگان خود را در اولویت قرار می دهند و ایران برای ترکیه کشور مهمی محسوب می شود و ترکیه جایگاه و احترام ویژه ای برای ایران قائل است.

چاکراوغلو اظهار داشت: در ماه های پایانی سال 2013 در روابط اقتصادی و تجاری ایران، چه روابط بین المللی و چه رابطه اش با ترکیه شاهد تحولات اساسی بودیم.

وی افزود: مهمترین تحولات در آبان ماه و در توافقنامه اولیه ای بود که بین ایران و کشورهای 1+5 امضاء شد و تحریم ها علیه ایران به مدت شش ماه شکسته شد.

چاکراوغلو ادامه داد: در چارچوب توافقنامه ژنو بخشی از تحریم ها در حوزه پتروشیمی و همچنین بخشی دیگر از تحریم های آمریکا علیه ایران در قالب قطعات اتومبیل به حالت تعلیق درآمد.

معاون رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در ایران خاطرنشان کرد: با امضای توافقنامه  ژنو گشایشی در خصوص خرید وسایل یدکی در صنعت هواپیمایی ایران صورت گرفت و برای ترانسفر مالی بخش مطالبات ارزی ایران تسهیلاتی داده شد.

وی گفت: این توافقنامه تا 20 جولای 2014 ادامه دارد و ما آرزو داریم این تفاهم نامه دائمی شود و بقیه تحریم ها علیه ایران نیز برداشته شود.

تخفیف گمرکی برای توسعه روابط تجاری ایران و ترکیه در قالب توافق نامه اخیر

چاکراوغلو از صادرات نفتی و ترانسفر مالی به عنوان اصلی ترین بخش تحریمات علیه ایران اشاره کرد و گفت: با برداشته شدن تحریم ها در این دو حوزه، روابط تجاری ایران با تمام دنیا راحت تر می شود چرا که تحریم ها در این دو زمینه روابط اقتصادی بین ایران و ترکیه را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

معاون رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در ایران ابراز امیدواری کرد که با برداشته شدن تحریمها در زمینه صادرات نفتی تحولی بزرگ در روابط دو کشور صورت گیرد.

وی گفت: یکی دیگر از تحولات اساسی در روابط اقتصادی ایران و ترکیه امضای تفاهم نامه ترجیحی بین دو کشور بود که مفاد این تفاهم نامه با سفر نخست وزیر ترکیه به ایران به امضای دو طرف رسید.

چاکراوغلو افزود: تفاهم نامه بین دو کشور به مرحله ی تصویب در مجالس دو کشور رسیده است که امیدواریم بعد از اجرایی شدن و تصویب این تفاهم نامه روابط همه جانبه وسیعی برای دو کشور حاصل شود.

وی اظهار داشت: در چارچوب این تفاهم نامه، ترکیه تخفیف های ویژه ای برای تعرفه های گمرکی محصولات کشاورزی ایران قائل شد و ایران نیز در مقابل برای محصولات صنعتی ترکیه تخفیفات گمرکی ویژه قائل شده است.

عمده ترین کالاهای وارداتی و صادراتی ترکیه به ایران

چاکراوغلو با بیان اینکه سرمایه گذاری صورت گرفته توسط ترکیه در ایران در مقایسه با سرمایه گذاری های صورت گرفته با دیگر کشورها رقم قابل توجهی است، گفت: در سال 2003 حجم روابط تجاری بین ایران و ترکیه کمتر از سه میلیارد دلار بوده که این رقم در سال 2012 به 21.8 میلیارد دلار و در سال 2013 به 14.5میلیارد دلار رسیده است

وی گفت: در بین محصولاتی که از ترکیه به ایران صادر شده است، محصولات نساجی، پارچه، الیاف و محصولاتی مرتبط با این حوزه رتبه اول را دارند.

معاون رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در ایران افزود: مواد خام در صنعت مبلمان مانند "ام دی اف" در رتبه دوم محصولات صادر شده به ایران هستند و ماشین آلات، صنایع جانبی اتومبیل و محصولات فولادی از دیگر محصولات صادراتی به ایران هستند.

چاکراوغلو همچنین اظهار داشت: در بحث محصولات وارداتی از ایران به ترکیه نفت بالاترین رتبه را دارد که گاز، برق، محصولات پتروشیمی و محصولات کشاورزی به ویژه هندوانه و کیوی در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی عنوان کرد: در بحث تفاهم نامه ها و موافقت نامه های تجاری بین دو کشور، بحث پیشگیری از مالیات مضاعف و همچنین تشویق متقابل از سرمایه گذاری در حال اجرایی شدن است.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">