ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

کمپین «پاتو جمع کن» علیه مردان ترکیه

سه شنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۳:۰۰ ب.ظ

ترکیه آنلاین: کمپین اینترنتی «پاتو جمع کن»، کمپینی است که زنان کشور سکولار ترکیه، در اعتراض به پایمال شدن حقوقشان توسط مردان این کشور تشکیل و اینک تبدیل به کمپینی جهانی شده است.


آن‌چه در این کمپین به عنوان خواسته این زنان مطرح می شود، اعتراض به نداشتن محلی ویژه برای نشستن زنان در داخل مترو، اتوبوس و سایرجاهای دیگر است.  کاربران بسیاری با پیوستن به این کمپین تصاویر مختلفی را از نحوه نشستن مردان ترک به گونه ای که بانوان بغل دستی آنان به شدت در محذوریت هستند منتشر کردند که این تصاویرهم اینک در سراسر اینترنت منتشر گردیده و زنان بسیاری از کشورهای دیگر را نیزبا خود همراه ساخته است.


اعتراض این زنان را در اصل می توان اعتراض به نوعی از « برابری جنسیتی» دانست. برابری ای که در آن هیچ امتیاز ویژه ای برای جنس زن در نظر گرفته نشده و او می بایست به نام برابری جنسیتی خود را به اجبار با محیط سازگار سازد. کشوری سکولار که درمرزهای جغرافیایی آن هیچ گونه محدودیتی برای مواردی نظیر حجاب و بی بندوباری نیست، اکنون و پس از تجربه کردن این مدل  از سبک زندگی، حال متوجه شده است که شعار پر رنگ و لعاب ِ برابری جنسیتی همیشه خوب نیست و در بسیاری از موارد این برابری به ضرر زن تمام خواهد شد.

بازگشت به مبانی و تفکر اسلامی در غرب و در بسیاری از کشورهای سکولار نظیر ترکیه در حالی صورت می گیرد که متاسفانه برخی از مسئولین کشورمان و به ویژه مسئولین حوزه زن در حال بازگشت به عقب هستند و مکررا دیده شده است که مسئولین فوق به جای تاکید بر مبانی اسلامی، بر شعارهایی تاکید داشته‌اند که غرب اینک به پوچی این شعارها رسیده است.

در این میان نقش معاونت امور زنان ریاست جمهوری را در جهت دهی به باور مردم کشور و همچنین پیاده سازی مبانی اسلامی در حوزه زن و خانواده  نمی توان نادیده گرفت. معاونت امور زنان به عنوان یکی از متولیان اصلی حوزه زن که می بایست تمام توان خود را در احقاق حقوق زن بر طبق موازین اسلامی به کار گیرد، متاسفانه دیده شده که در جهت گیری ها و سخنان منتشر شده از سوی مسئولین این معاونت صراحتا بر موضوع تقویت برابری جنسیتی در ایران، طبق آن چه مد نظر غرب و کمیسیون مقام زن است تاکید شده است.

مع الاسف مشاهده کمپین های بین المللی نظیر کمپین «پاتو جمع کن» به خوبی نشان می دهد که دنیا درمان نیاز خود در مباحث زن و خانواده را در مبانی ناب اسلامی پیدا کرده و درحال بازگشت به آن است، لذا شایسته کشوری اسلامی نظیر جمهوری اسلامی ایران نیست که گاها از زبان برخی مسئولین آن عباراتی نظیر تلاش برای برابری جنسیتی شنیده شود. 


۹۳/۰۲/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">