ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: «عبدالله گل» در جریان سفر به عشق‌آباد از عزم آنکارا برای سرمایه‌گذاری ده‌ها میلیارد دلاری در این کشور آسیای مرکزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏‌آباد، «عبدالله گل» رئیس جمهوری ترکیه که به منظور حضور در جشن ملی اسب ترکمن در عشق آباد بسر می‌برد، در دیدار با «قربانقلی بردی‏محمداف» رئیس جمهوری ترکمنستان ملاقات و مناسبات و تعاملات دوجانبه بین آنکارا و عشق‌‏آباد را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.


خبرگزاری رسمی ترکمنستان روز دوشنبه در گزارشی ضمن تائید مطلب فوق تصریح کرد: رئیس جمهوری ترکیه در این ملاقات تاکید کرد که آنکارا از پیشرفت‌های همه جانبه کشور دوست و برادر ترکمنستان استقبال می‏‌کند.

وی با اشاره به اینکه ملت ترک و  ترکمن از اشتراکات فراوان تاریخی و فرهنگی برخوردار هستند، تاکید کرد: مردم  ترکیه و ترکمنستان در واقع یک ملت در قالب دو کشور هستند و آنکارا برای گسترش تعاملات همه جانبه با عشق آباد از عزم جدی و راسخی برخوردار است.

رئیس جمهوری ترکمنستان نیز در این ملاقات تاکید کرد که ترکیه یکی از مهمترین شرکای اقتصادی و تجاری ترکمنستان است و  مناسبات بین دو کشور دوست بر اساس اصول حسن همجواری، احترام و سود متقابل استوار می‌‏باشد.

رئیس جمهوری ترکمنستان تصریح کرد: هم اکنون تعداد زیادی از شرکتهای ترکیه در بخشهای مختلف در ترکمنستان طرح‌ها را اجرا می‌کنند و یا در دست اجرا دارند که ارزش آنها دهها میلیارد دلار می‌باشد که قصد توسعه آن را نیز داریم.

این گزارش حاکیست که روسای جمهوری ترکمنستان در این ملاقات طیف وسیعی  از مسائل روابط و همکاری‏های دوجانبه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نیز برخی مسائل منطقه‏‌ای و بین‏‌المللی مورد علاقه دو طرف را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

از سوی دیگر، خبرگزاری «آناتولی» ترکیه چندی پیش در گزارشی از همکاری‏‌های اقتصادی و تجاری بین آنکارا و عشق‌‏آباد نوشته ‏است که شرکت‏‌های ترکیه تنها ظرف هفت ماه سال جاری میلادی (2012) در ترکمنستان طرح‌هایی به ارزش 3 میلیارد و 240 میلیون دلار کسب کرده‌اند.

پیمانکاران ترک در سال 2012 میلادی در ترکمنستان 63 طرح به ارزش 3 میلیارد و 270 میلیون دلار اجرا کرده‌‏اند و این میزان در حالی است که شرکت‌های ترکیه در سال 2010 میلادی در ترکمنستان طرح‌هایی به ارزش 5/4 میلیارد دلار را به اجرا در آورده‌اند.

این گزارش در پایان می‌‏افزاید که از سال 1991 میلادی که ترکمنستان استقلال خود را کسب کرده‌ شرکت‏‌های ترکیه‌ای به ارزش 30 میلیارد دلار طرح‌های مختلف و متنوعی را در سراسر ترکمنستان انجام داده‌‏اند.

عزم ترکیه برای توسعه فعالیت در ترکمنستان در حالی است که به اعتقاد کارشناسان ترکمن، جمهوری اسلامی ایران که از ظرفیت بسیار بالاتری نسبت به آنکارا برای حضور در بازار ترکمنستان و کمک به این کشور برخوردار است، طی سال‌های گذشته کمتر پروژه‌هایی را در ترکمنستان اجرا کرده و فضا را برای دیگر رقبای منطقه‌ای، همچون ترکیه، امارات، عربستان و دیگر کشورهای عربی فراهم آورده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">