ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین:جب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه روز گذشته در جریان یک گردهمایی در شهر قونیه بار دیگر با حمله به آنچه " دولت موازی" در ترکیه می خواند، گفت: این دولت موازی همه را شنود می کند از رییس جمهور و من گرفته تا روسای احزاب مخالف و حتی رییس دادگاه قانون اساسی.



به گزارش  عصر ایران به نقل از سی ان ان ترک اردوغان که در واکنش به اظهارات انتقادی اخیر " هاشم قلیچ " رییس دادگاه قانون اساسی علیه  خود و حزب حاکم عدالت و توسعه سخن می گفت ، با اشاره به اینکه دولت او در مبارزه با دولت موازی مصمم است، گفت: آنچه که ما در جریان تحقیقات مان به آن دست یافتیم این است که در ترکیه همه از سوی دستگاه اطلاعات موازی شنود می شود، حتی رییس دادگاه قانون اساسی.

وی با ابراز تاسف از اینکه احزاب مخالف دولت در کنار دولت موازی ایستاده و علیه دولت فعالیت می کنند، گفت: همه مدارک اینها تقلبی و مونتاز شده است ولی متاسفانه احزاب مخالف کنار اینها ایستاده و علیه دولت با دولت موازی هم صدا شده اند.

اردوغان در ادامه افزود: اینها حتی مکالمات وزیر امور خارجه (احمد داوود اوغلو) را شنود کرده و آن را در اختیار دولت های خارجی گذاشتند.

اردوغان اصطلاح دولت موازی را پس از افشای پرونده فساد مالی بزرگ برخی منصوبان و منتسبان دولت خود از سوی پلیس و دستگاه قضایی ترکیه در 17 دسامبر سال گذشته میلادی به کار می برد و منظور او از این اصطلاح طرفداران جنبش " خدمت" وابسته به فتح الله گولن رهبر مذهبی ترکیه (ساکن آمریکا) است که در دستگاه قضایی و پلیس ترکیه نفوذ داشته و به امکانات دولتی و ابزارهای اطلاعاتی دسترسی دارند.

دولت اردوغان در 4 ماه گذشته دست به تسویه دستگاه قضایی و پلیس زده است و صدها افسر پلیس و قاضی و وکیل دادگستری را به اتهام همکاری با دولت موازی از کار برکنار کرده است.

دولت اردوغان همچنین اخیرا با ارایه لایحه ای اختیارات دستگاه اطلاعات و امنیت ترکیه (MIT) را افزایش داده است . از نظر ناظران این اقدام حزب حاکم ترکیه به منظور بالا بردن توان دستگاه اطلاعات رسمی کشور در برابر دولت موازی است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">