ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترجمه تعدادی از نوشته های رهبر انقلاب به زبان ترکی

چهارشنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۰۰ ق.ظ
ترکیه آنلاین: «من و کتاب» روایت نظرات رهبر انقلاب در خصوص کتاب و کتابخوانی است که قرار است به زبان ترکی استانبولی ترجمه شود. در این اثر تعدادی از تقریظات ایشان بر آثار دفاع مقدس نیز درج شده است.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، «من و کتاب» مجموعه گفتارها و نظرات مقام معظم رهبری درباره کتاب و کتاب‌خوانی است که در دیدارهای مختلف نویسندگان و مسئولان فرهنگی و نیز بازدیدهای ایشان از نمایشگاه‌های کتاب بیان شده است. این کتاب پیش از این به زبان عربی ترجمه و در کشورهای عرب‌یبان توزیع شده بود. قرار است ترجمه کتاب به زبان ترکی‌استانبولی نیز تا چندماه آینده توسط گروهی خودجوش روانه بازار کتاب کشورهای ترک‌زبان منطقه شود.

«من و کتاب» در چهار فصل با عناوین «اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی»، «من و کتاب»، «نقد وضع موجود» و «چه باید کرد؟» تنظیم شده و فصل پنجم و ششم به یادداشت‌ها و دست‌خط‌های ایشان در کتاب‌های مختلف- عمدتاً با موضوع دفاع مقدس- اختصاص یافته است.

نگاه مقام معظم رهبری در این کتاب بیشتر به تبیین جایگاه کتاب و نیز نقد میزان اهمیت کم کتاب در میان جامعه و در آخر ارائه راه‌حل برای مرتفع شدن این مشکل است. همچنین در دو فصل آخر کتاب‌هایی از قبیل «جنگ پابرهنه»، «پابه‌پای باران»، «زنده‌باد کمیل»، «جشن حنابندان»، «فرمانده من» و... مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

این کتاب از جهت آشنایی بیشتر با نظرات و دیدگاه‌های عالی‌ترین مسئول کشور درباره کتاب و نیز آگاهی از میزان توجه ایشان به این مقوله می‌تواند مفید باشد. در بخش‌هایی از این اثر می‌خوانیم: «وقتی کتاب جزء لوازم زندگی شد دیگر گران نیست روی المعجم الوسیط، کتاب به آن بزرگی، دو هزار تومان قیمت گذاشته‌اند. شما دو هزار تومان را به بازار ببرید ببینید با آن چه می‌دهند... البته کسانی هستند که نمی‌توانند همه لوازم زندگی را بخرند، پول ندارند، یا کم دارند برای آن‌ها باید فکری کرد، آن جزء مسائل ماست... اگر کتاب واقعاً جزء ضروریات زندگی به حساب بیاید گران نیست. شما یک جفت جوراب یا یک عدد دستمال را چند می‌خرید؟ آدم چند عدد آدامس که برای بچه می‌خرد، چند می‌خرد؟ کتاب را با این‌ها مقایسه کنید. الان کتاب جزء لوازم نیست، جزء کالاهای لوکس و تشریفاتی است، جزء چیزهای خوبی است که اگر باشد بهتر است، اگر هم نبود،‌آسمان به زمین نمی‌آید! باید از این حالت خارج بشود و جزء لوازم زندگی به حساب آید.»

همچنین در بخش‌های دیگری از این مجموعه، قسمتی از سخنان معظم‌له در خصوص وضعیت کتابخوانی در کشور ذکر و چنین درج شده است: «من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان می‌افتم ، قلباً غمگین و متأسف می شوم. این به خاطر آن است که درکشور ما به هر دلیلی که شما نگاه کنید، باید کتاب اقلاً ده برابر این میزان، رواج و توسعه و حضور داشته باشد. اگر به دلیل پرچمداری تفکر اسلامی و حاکمیت اسلام به حساب بیاورید، این معنا صدق می‌کند; چون اسلام به کتاب خواندن و نوشتن، خیلی اهمیت می‌دهد.»


۹۳/۰۲/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">