ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

چهار اتفاقی که در سال 2013 لرزه به تن اردوغان انداخت

يكشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۳، ۰۹:۰۰ ق.ظ
ترکیه آنلاین: سعید اقبال ( کارشناس مسایل ترکیه) در نشست گروه ترکیه شناسی مرکز تحقیقات استراتژیک خاومیانه چهار اتفاق مهم در سال 2013 زا تشریح کرد:


اقبال حوادث سال ۲۰۱۳ را که به نظر برخی تحلیل گران می توانست پایانی بر حاکمیت حزب عدالت و توسعه باشد را به این ترتیب ذکر نمود:


حادثه پارک گزی

طی سال ۲۰۱۳ تعدادی از شهرهای بزرگ ترکیه شاهد ناآرامی ها و تظاهرات گسترده ای بود که در اعتراض به پروژه تخریب پارک گزی در استانبول آغاز شد ولی سپس به تظاهرات ضد دولتی تبدیل گشت. در هر حال این پارک به مکانی نمادین برای تجمعات عمومی تبدیل شد و تظاهرات ضد دولتی برای مدتی طولانی ادامه داشت. هرچند برخی از تحلیلگران سیاسی معتقد بودند اگر اردوغان این بحران را به شیوه‌ای که برای مردم قابل قبول باشد حل نکند، احتمالا محبوبیت حزب حاکم عدالت و توسعه در بین مردم کاهش خواهد یافت، اما انتخابات اخیر شهرداری ها خلاف این امر را ثابت کرد.


 فساد مالی حزب عدالت و توسعه

در کنار مساله اعتراضات پاک گزی، چالش عمده تری برای حزب عدالت و توسعه نیز پدیدار شد. حوادث مالی و ارتشاع مالی در هال بانک یک بانک معتبر ترکیه که در آنجا تعدادی از اعضای ارشد حزب عدالت و توسعه و حتی فرزندان تنی چند از وزرا در میان افراد دستگیر شده، ضربه ای بر عدالت و توسعه وارد کرد. از این رو اردوغان به سرعت برای ترمیم کابینه و جبهه گیری در قبال حوادث مالی که در ده ساله گذشته بی سابقه بوده تلاش کرد.


تیره شدن روابط گولن و اردوغان

بخش عمده پیروزی حزب عدالت و توسعه در سال های گذشته مدیون فتح الله گولن شخصیت بانفوذ ترک بوده است. زمانی که اختلافات بین گولن و اردوغان تشدید شد برخی ها بر این باور بودند که حزب حاکم ترکیه به پایان کار خود رسیده است. اما انتخابات اخیر از یک طرف مهر باطلی بر این ادعا زد و از طرفی دیگر نیز گولن را به انزوا برد.

حوادث سوریه

بسیاری از تحلیل گران بر این بور بودند که به دلیل حمایت اردوغان از مخالفین بشار اسد، وی و حزبش اقبال عمومی مردم ترکیه را از دست خواهند داد اما نتایج انتخابات نشانی از این امر نداشت.

اقبال در بخش دیگری از سخنان خود این تحلیل را که پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری ها به معنای پیروزی در انتخابات مهم و تاثیر گذار بعدی از جمله انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری نمی شود را رد کرد و این پیش بینی را مطرح نمود که حزب عدالت و توسعه در انتخابات آینده نیز پیروز خواهد شد و حتی اقبال مردمی بیشتری را کسب خواهد نمود.


تحولات میدانی ترکیه

از نظر اقبال، طی انتخابات شهرداری ها که در روز ۳۰ ماه مارس برگزار شد جمعا ۲۶ حزب شرکت کرده بودند که این نشان دهنده آزادی مشارکت احزاب در ترکیه است. به گفته وی، در انتخابات برگزار شده اخیر ۴۰ میلیون نفر از مردم ترکیه(۸۹درصد) به پای صندوق های رای رفتند که مشارکت  نسبت به انتخابات سال ۲۰۰۹ چهار درصد افزایش داشت. حزب عدالت و توسعه در ۴۹ استان از مجموع ۸۱ استان ترکیه صاحب پیروزی شد و در ۱۲ استان نیز فاصله آرا بسیار کم بود. نکته مهم تر این که حزب عدالت و توسعه در مناطق کرد نشین حتی بیشتر از حزب کردی صلح و دموکراسی توانست آرا مردم را به دست آورد.

از نظر این کارشناس مسائل ترکیه، به طور کلی در انتخابات برگزار شده شهرداری ها حزب عدالت و توسعه با ۵۴/۴۵ درصد آرا رتبه نخست را کسب نمود، حزب جمهوری خواه خلق ۵۴/۲۹ درصد، حزب صلح و دموکراسی ۶ درصد و حزب حرکت ملی ۶۷/۴ درصد و آرا را از آن خود کردند.

دکتر اقبال در بخش پایانی صحبت های خود علت پیروز شدن اردوغان و حزب عدالت و توسعه در انتخابات اخیر شهرداری ها را در موارد زیر دانستند.

۱-سیاست های حزب عدالت و توسعه در طول سه دهه زمامداری خود و همچنین مانیفست این حزب برای آینده ترکیه موجب رضایت خاطر مردم را فراهم کرده است. از نظر اقبال حزب عدالت و توسعه به تمام وعده های داده شده پیشین عمل نموده است.

۲-نگاه آینده نگری حزب عدالت و توسعه: این حزب علاوه بر اجرای وعده های داده شده سابق همواره نگاهی نیز به آینده داشته و چشم انداز کشور را ترسیم نموده است.

۳-وضعیت اقتصادی ترکیه نیز در زمینه شاخص های گوناگون دچار تغیر و تحول شده است. آمار و ارقام نشان می دهد در رابطه با مواردی همانند رشد تولید ناخالص ملی، رشد اقتصادی، نرخ تورم، نرخ سود بانکی و سرمایه گذاری اقتصادیف، حزب عدالت و توسعه توانسته است نسبت به دولت های سابق تغییرات عمده ای را در وضعیت ترکیه ایجاد کند.

اقبال سخن پایانی خود را با این پیش بینی به پایان سانید که کارنامه حزب عدالت و توسعه بیانگر این امر است که ان ها در انتخابات ریاست جمهوری و حتی انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۵ نیز به پیروزی خواهند رسید.

۹۳/۰۱/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">