ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

تاثیر فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر ترکیه

شنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۳، ۱۱:۰۰ ق.ظ
به گزارش ترکیه آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)، آمارها نشان میدهند، به دلیل پایین بودن قیمت حامل های انرژی در ایران، این کشور در دهه نخست قرن ٢١ در رتبه های نخست مصرف انرژی در جهان قرار داشته است.

از این رو در پاییز سال ٢٠١٠ دولت ایران تصمیم به یک جراحی بزرگ در اقتصاد خود گرفت که پس از تصویب نهایی مجلس قرار شد، قیمت حاملهای انرژی از جمله بنزین، گازوئیل، نفت سفید و گاز مایع در یک دوره زمانی پنج ساله یعنی تا پایان سال ٢٠١٥ به ٩٠ درصد قیمت FOB خلیج فارس نزدیک شود.

در این زمینه ، قیمت گاز مایع، همچنین آب و برق نیز در این افزایش، نقش چشمگیری داشته اند به طوری که باید حداقل هزینه های تامین خود را پوشش دهند.

در واقع هدف دولت از اصلاح قیمت ها، بالا بردن سطح استانداردهای معیشتی، توزیع عادلانه ثروت ملی، به حداقل رساندن توزیع ناعادلانه درآمد (کاهش ضریب جینی)، افزایش قیمت انرژی به سطح بازارهای بین المللی به منظور کاهش قاچاق سوخت، افزایش بهره وری و جلوگیری از مصرف بی رویه، تخصیص بیشترمنابع انرژی در ازای افزایش تولید، تشویق افزایش تقاضا برای کالاهای داخلی، افزایش ظرفیت صادرات نفت و گاز کشور بوده است.

اما هدفمندی یارانه ها چه تاثیری بر ترکیه دارد؟
در سال ٢٠٠٨ که قیمت هر لیتر گازوئیل براساس فوب خلیج فارس دو دلار تعیین شده بود، قیمت گازوئیل در ایران تنها ١٠ سنت برای هر لیتر بوده و همین شکاف قیمتی برای ایجاد شبکه های بزرگ قاچاق سوخت به کشورهای همسایه از جمله ترکیه و همچنین داشتن رتبه نخست مصرف انرژی در منطقه شد.

نحوه قاچاق سوخت به ترکیه روشهای جالبی داشت که نشانگر عدم نظارت دولت در این خصوص بود.

روزنامه حریت در سال 2009 تصویری از نحوه قاچاق سوخت از ایران به ترکیه را به چاپ رسانده  و تیتر خبر را اینگونه درج کرده بود: «تانکر زنده»




این عکس متعلق به یکی از روستاهای مرزی استان وان ترکیه می باشد. صدها اسب و قاطر مواد سوختی را به این روش به ترکیه قاچاق می کنند. به دلیل ارزانی مواد سوختی در ایران، این مواد توسط اسب و قاطر به روستاهای مرزی در استان وان منتقل مس شود. سپس این سوختها توسط پیتهای بیست لیتری و یا در باک ماشینها به مرکز استان منتقل می گردند. در سال 2008 ژاندارمری استان وان 1644 عملیات برای دستگیری قاچاقچیان انجام داده بود که در این عملیاتها 1392 تن به جرم مشارکت در قاچاق سوخت دستگیر شده بودند.

هر چند که قطعا با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها میزان قاچاق سوخت به ترکیه کاهش می یابد اما پایانی بر آن نیست چرا که قیمت هر لیتر بنزین در ترکیه 2.5 دلار و هر لیتر گازوئیل حدود دو دلار است. با این حساب قاچاقچیان سوخت کماکان از حاشیه سود خوبی برخوردار خواهند بود.


۹۳/۰۱/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">