ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری ترکیه امروز - جمعه - همزمان با طرح بحث هایی درباره نامزدی ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر این کشور در انتخابات ریاست جمهوری آتی، در سخنانی مناقشه برانگیز گفت که در شرایط فعلی، برنامه ای برای بازگشت به صحنه سیاست ندارد.


به گزارش ایرنا، رسانه های جمعی دیداری و شنیداری ترکیه این خبر کوتاه را با قطع برنامه های عادی خود به عنوان خبر فوری پخش و منتشر کردند.

گل که پیشتر نقطه نظرات خود را درباره دوره جدید ریاست جمهوری در ترکیه بسیار مهم خوانده بود، امروز با بیان این سخنان سناریوهای مطرح شده مبنی بر اینکه اردوغان رییس جمهوری و او نخست وزیر آتی کشور خواهند بود، زیر سووال برد.

آگاهان سیاسی در آنکارا، سخنان گل را به عنوان بی تمایلی او به بازگشت به صحنه سیاسی و حزبی و احراز کرسی رهبری حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ و پست نخست وزیری پس از انتخاب اردوغان به عنوان رییس جمهوری ترکیه، ارزیابی کردند.

ˈاحمد سورˈ مشاور عالی مطبوعاتی ˈعبدالله گلˈ پیش از این اعلام کرده بود که رییس جمهوری ترکیه تاکنون درخصوص چگونگی حضورش در انتخابات ریاست جمهوری و دوره بعد از آن با اردوغان گفت و گو نکرده است، اما در نظر دارد در آینده نزدیک در این خصوص گفت و گوهایی را با نخست وزیر داشته باشد.

روزنامه ˈرادیکالˈ چاپ ترکیه نیز در مطلبی در صفحه نخست خود از کنار کشیدن عبدالله گل به نفع اردوغان برای شرکت در انتخابات آتی رییس جمهوری این کشور خبر داده بود.

رادیکال افزود: رییس جمهوری و نخست وزیر ترکیه در دیدار اخیر خود توافق کردند که گل برای بار دوم نامزد ریاست جمهوری نشود و اردوغان نامزدی خود را اعلام کند.

به نوشته این نشریه، گل نیز در پی برکناری اردوغان از رهبری حزب حاکم عدالت و توسعه با برگزاری نشستی فوق العاده،، رهبری این حزب را بر عهده خواهد گرفت و پس از ورود به مجلس ترکیه به عنوان نماینده ، به عنوان نخست وزیر کشور برگزیده خواهد شد.

انتخابات حساس ریاست جمهوری ترکیه که در واقع اولین انتخاب مستقیم رییس جمهوری این کشور خواهد بود ، روز 10 اوت ( 19 مرداد) سال جاری برگزار می شود.

رییس جمهوری ترکیه پیشتر توسط نمایندگان مجلس این کشور برگزیده می شد.

ˈشورای عالی انتخابات ترکیهˈ تنها مرجع قانونی در موضوع انتخابات این کشور، امروز با انتشار مصوبه ای در روزنامه رسمی، برگزاری انتخابات مستقیم ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد .

مردم ترکیه روز 19 مرداد سال جاری برای نخستین بار در تاریخ نظام پارلمانی این کشور به پای صندوق های رای خواهند رفت تا رییس جمهوری جدید را برای یک دوره پنج ساله انتخاب کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">