ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

در بحث از هزینه های نظامی کشورهای مختلف، باور عمومی و رایج همواره این بوده که قدرت های بزرگ جهانی، کشورهایی هستند که بیشترین هزینه ها را در حوزه نظامی صرف می کنند. اما شاید دانستن این نکته جالب باشد که بر اساس آخرین گزارش های منتشره، سه کشور از همسایگان ایران، در میان 15 کشوری هستند که بیشترین هزینه نظامی را در سطح جهان صرف می کنند.

به گزارش ترکیه آنلاین به نقل از «تابناک»، موسسه تحقیقات بین المللی صلح استکهلم نتایج بررسی های خود درباره هزینه های نظامی در کشورهای مختلف جهان را منتشر کرده که بر اساس آن، عربستان سعودی، ترکیه و امارات، در میان 15 کشوری هستند که در سال 2013 بیشترین مبالغ را در حوزه نظامی صرف کرده اند.

بر اساس این گزارش، مجموع هزینه های نظامی در سراسر جهان در سال گذشته میلادی، 1.75 تریلیون دلار بوده که نسبت به سال پیش از آن حدود دو درصد کاهش داشته است. اما این کاهش، بیشتر ناشی از کاهش هزینه های نظامی کشورهای غربی بوده و در مقابل، دیگر کشورها شاهد افزایش هزینه ها در این حوزه بوده اند؛ به گونه ای که در صورت در نظر نگرفتن آمریکا، مجموع هزینه های نظامی در جهان 1.8 درصد افزایش داشته است.

در این راستا، پس از آمریکا که همچنان پیشتاز هزینه های نظامی در سطح جهان است، کشورهای چین، روسیه و عربستان سعودی قرار دارند. به این ترتیب، در سال گذشته، عربستان با پشت سر گذاشتن انگلیس، ژاپن و فرانسه، به جایگاه چهارم در این زمینه دست یافته است. چین، روسیه و عربستان سعودی از جمله 23 کشوری هستند که از سال 2004 تاکنون، هزینه های نظامی خود را به بیش از دو برابر افزایش داده اند.

کاهش 7.8 درصدی هزینه های نظامی ایالات متحده در سال 2013، ناشی از پایان جنگ در عراق، آغاز خروج نیروهای این کشور از افغانستان و همچنین کاهش کلی بودجه این کشور بوده که در سال 2011 به تصویب کنگره رسیده است.

از سوی دیگر، اتخاذ تدابیر ریاضتی اقتصادی در کشورهای اروپای غربی و مرکزی نیز عامل کاهش این هزینه ها در مناطق مذکور بوده است.

ˈسام پترو فریمنˈ رئیس مرکز تحقیقات هزینه های نظامی موسسه صلح استکهلم می گوید: اگرچه در برخی موارد، افزایش هزینه های نظامی در کشورهای در حال توسعه، نتیجه رشد اقتصادی این کشورها بوده، اما در بسیاری از موارد این عامل در نتیجه افزایش درآمدهای حاصل از فروش منابع طبیعی، سلطه حاکمان اقتدارگرا و یا تشدید رقابت های تسلیحاتی منطقه ای رخ داده است.

در این گزارش اشاره می شود که هزینه های نظامی در منطقه خاورمیانه، در سال گذشته چهار درصد افزایش داشته و به رقم 150 میلیارد دلار رسیده است. در این میان، عربستان سعودی با افزایش 14 درصدی هزینه ها در این زمینه، رقم 67 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.

موسسه صلح استکهلم اشاره می کند که این امر، در نتیجه تشدید رقابت های این کشور با ایران در سطح منطقه و همچنین تلاش برای ایجاد نیروهای نظامی وفادار به خود برای جلوگیری از وقوع تحولات مشابه انقلاب های عربی در منطقه صورت گرفته است.

از سوی دیگر، هزینه های نظامی بحرین نیز در همین مدت 26 درصد افزایش داشته که انگیزه آن به احتمال قوی تلاش برای بقای رژیم حاکم در مقابل اعتراضات مردمی شکل گرفته در این کشور بوده است. البته عراق نیز در سال 2013 هزینه های نظامی خود را 27 درصد افزایش داده که دلیل آن تلاش برای احیای نیروهای نظامی داخلی و بومی در شرایط خروج آمریکا از این کشور عنوان شده است.

اما در میان همسایگان ایران، دو کشور دیگر، یعنی امارات و ترکیه نیز به میان 15 کشور دارای بالاترین هزینه نظامی در سطح جهان راه یافته اند. در این راستا، ترکیه توانسته با گرفتن جای کانادا، به جایگاه چهاردهم دست یابد و امارات نیز جایگاه سابق خود را در رده پانزدهم حفظ کرده است.

بر این اساس، آمریکا، چین، روسیه، عربستان سعودی، فرانسه، انگلیس، آلمان، ژاپن، هند، کره جنوبی، ایتالیا، برزیل، استرالیا، ترکیه و امارات، کشورهایی هستند که جایگاه اول تا پانزدهم را از نظر هزینه های نظامی به خود اختصاص داده اند.


۹۳/۰۱/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">