ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

به گزارش ترکیه آنلاین به نقل از خبرآنلاین عصر جمعه 22 فروردین 93 برنامه مناظره درباره صنعت گردشگری و قیمت تمام شده سفر با حضور  سید محمد بهشتی مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، امیر حسین جعفری استاد دانشگاه جهانگردی، جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران، احمد رضا عامری مدیر عامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور و محمد حسن کرمانی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در شبکه یک سیما برگزار شد.



در بخشی از این برنامه که به طور تفصیلی به مشکلات  صنعت گردشگری ایران پرداخت، به ارزانی تور آنتالیا و گرانی تو شیراز اشاره شد که متن آن بدین شرح است:

جمشید حمزه زاده (زاده رئیس جامعه هتلداران ایران) : الان یک تفاهم ملی در گردشگری نداریم و می‌بینیم امروز یک سازمان و فردا سازمان دیگری تصمیم می‌گیرند قبل از عید متوجه شدیم در لایحه سی‌امین سال 93 همه هتل‌ها باید 5 درصد از درآمد خود را به شهرداری‌ها بدهند و ما دو ماه درگیر بودیم تا این را حذف کنیم که این سبب افزایش 15 درصدی هزینه‌ها می‌شود همچنین در مجلس تصویب شده امکانات گردشگری از مالیات معاف شوند. این در صورتی است که در ترکیه هتل‌ها از مالیات و عوارض گمرکی معاف هستند و تسهیلات بانکی با 4 درصد ارائه می‌شود. حالا در نهایت دفاتر گردشگری و جهانگردی مجبور هستند این را دخالت دهد و نهایتاً نرخ سفر افزایش می‌یابد. اگر دولت خواهان افزایش سفر است باید واقعاً کمک کند و اینکه بگوییم گردشگری خوب است دردی را دوا نمی‌کند و باید همه بسیج شوند.

مرتضی حیدری (مجری برنامه) : چه کسی باید این مشکل را مرتفع کند؟

سید محمد بهشتی (مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی )حاکمیت مسئول انجام این کار است و باید زیرساخت‌های ذهنی را مرتفع سازد. افرادی با گسترش گردشگری خارجی مخالف هستند. باید حاکمیت تلاش کند این سوءتفاهم‌ها مرتفع شود تا شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور باشیم. هم اکنون گردشگری کشور در یک مسیر سنگلاخی حرکت می کند، اگر ما در کشوری مانند ترکیه یا سایر کشورها شاهد رونق گردشگری هستیم به این دلیل است که زیرساخت‌های ذهنی در آن کشورها مرتفع شده است. در کشوری مانند اسپانیا مردم با کوله‌پشتی به سفر می‌کنند چرا که زیرساخت‌های ذهنی در آنجا گردشگران را به سوی خود ترغیب می‌کند و به مرور افزایش این گردشگری سرمایه‌گذاری را مقرون به صرفه می‌سازد. اگر ما در کشور سرمایه‌گذاری کنیم اما گردشگری در کشور وجود نداشته باشد سرمایه‌گذاری‌ها مقرون به صرفه نخواهد بود و شرایط مغشوشی ایجاد می‌شود.

امیر حسین جعفری (استاد دانشگاه جهانگردی) : اگر به هزینه‌های 3 شب و 4 روز اقامت در شیراز نگاهی بیندازیم متوجه می‌شوم که در یک هتل 4 ستاره هزینه هر فرد 600 هزار تومان می‌شود. بلیت رفت و برگشت به شیراز 256 تومان و هزینه اتوبوس هر روز 800 هزار تومان است. هزینه بازدید از مکان‌های دیدنی در طول نوروز به 2 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند و تور لیدر‌ها نیز میانگین بین 120 تا 150 هزار تومان برای آژانس‌های گردشگری هزینه دارند و هر غذایی که در رستوران صرف شود حداقل 30 هزار تومان هزینه دارد. آژانس‌ها ارزش افزوده 8 درصد را نیز به آنها اضافه می‌کنند و در مجموع هزینه این مدت اقامت 987 هزار تومان می‌شود. این در حالی است که تا این لحظه آژانس‌ها هیچ دخالتی در قیمت‌ها نداشته‌اند. در ایام نوروز 10 تا 15 درصد به هزینه‌ها اضافه می‌شود و بنابراین هزینه اقامت در شیراز به یک میلیون و 100 هزار تومان می‌رسد که این موضوع از طرف تعزیرات حکومتی و سایر جاهای نظارتی و حتی مردم و دانشجویان مورد انتقاد قرار می‌گیرد. بنابراین قیمت‌هایی که آژانس‌ها اعلام می‌کنند تابعی از تورم و هزینه کارمندان و مواد غذایی است چرا که تهیه صبحانه حداقل 30 هزار تومان برای هر فرد هزینه دارد. در نوروز سال جاری هزینه سفرهای داخلی با هزینه سفر به کشوری مانند ترکیه مقایسه می‌شد اما ما در ایران مجموعا شاید 200 هتل 4 ستاره داشته باشیم اما در ترکیه هتل‌های زیاد‌تری وجود دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند. بنابراین هزینه سفر در ایام عید بالا می‌رود و اگر این سفرها را مردم در طول سال انجام دهند هزینه یک میلیون و 100 هزار تومانی می‌تواند تا 500 هزار تومان کاهش پیدا کند.

در ادامه، آقای بهشتی با تایید اظهارات جعفری گفت: بله هزینه‌های سفر در کشور ما با توجه به قدرت خرید مردم بالاست اما هم‌اکنون شرایط به گونه‌ای است که مردم سوال می‌کنند با پولی که دارند می‌توانند به آنتالیا سفر کنند یا به شهر کیش؟ پس قدرت خرید همچنان در مردم وجود دارد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">