ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: کمیته روابط خارجی سنای آمریکا قطعنامه‌ی "نسل‌کشی ارامنه" تصویب کرد که راه را برای به رای گذاشتن آن در مجلس سنا باز می‌کند.



به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه تودی زمان، 12 سناتور از این کمیته 18 نفره به این قطعنامه رای مثبت دادند، پنج عضو رای منفی و یک تن نیز رای ممتنع داد.

سناتور روبرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و مارک کرک، سناتور دیگر این قطعنامه را هفته گذشته معرفی کردند.

منندز گفت: نسل‌کشی ارامنه یک حقیقت هولناک است که هرگز نمی‌توان آن را انکار کرد. این قطعنامه کاملا تایید می‌کند که ما همواره این تراژدی را به خاطر می‌آوریم و یاد مردان ارامنه، زنان و کودکان بی‌گناه را که کشته و از زادگاه خود بیرون رانده شدند، گرامی می‌داریم. نسل‌کشی ارامنه باید به رسمیت شناخته شود و بزرگ داشته شود تا از تکرار حوادث وحشیانه این چنینی ممانعت به عمل آید.

بر اساس این قطعنامه، سالگرد "نسل‌کشی ارامنه" در 24 آوریل 2014 برگزار می‌شود.

در این قطعنامه آمده است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا باید برای روابط برابر، سازنده، با ثبات و بادوام ارمنستان - ترکیه که بر اساس آن دولت ترکیه باید به حقایق "کشتار ارامنه" اذعان داشته باشد، تلاش کند.

همچنین بر اساس این قطعنامه اوباما باید اطمینان دهد که سیاست خارجی آمریکا درک کامل و حساسیت نسبت به مسایل حقوق بشر، جنایت علیه حقوق بشر، پاکسازی قوی و نسل‌کشی که در اسناد آمریکا ثبت شده و مربوط به "نسل‌کشی ارامنه" است، دارد.

در سال 1915 میلادی (برابر با 1294 شمسی) در خلال جنگ جهانی اول و با فرصتی که جنگ فراهم آورده بود، امپراتوری عثمانی با برنامه‌ای از پیش تعیین شده در شب 24 آوریل صدها تن از رهبران سیاسی و روشنفکران ارمنی را دستگیر و به قتل رساند.

بنابر برخی اقوال تاریخی، پس از آن در فاصله سال‌های 1915 تا 1923 میلادی (برابر با 1294 تا 1302 شمسی) بیش از 1.5 میلیون ارمنی ساکن ارمنستان غربی بر پایه طرح و برنامه‌ریزی مسنجم سردمداران امپراتوری عثمانی و در اجرای سیاست‌ نژادپرستانه حزب حاکم در آن زمان به نام اتحاد و ترقی، به قتل رسیدند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">