ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

روابط ایران و ترکیه در سالی که گذشت

سه شنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۳، ۰۳:۰۰ ب.ظ

ترکیه آنلاین: سال ۱۳۹۲ که طی آن ۳٥ سال از انقلاب اسلامی ایران گذشت، پیامد ها و پیمان های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی فراوانی را برای روابط این کشور با ترکیه در پی آورد .

گرچه طی سال ۱۳۹۲ بارها ادعا شد که روابط ترکیه و ایران در موضوع سوریه و احتمال تغیر محل مذاکرات ایران و گروه ۱+٥ از استانبول متشنج شده است ، ولی به صراحت میتوان گفت که مناسبات دوکشور در طول سه سال گذشته چند برابر سه دهه گذشته توسعه یافته و حجم مبادلات دوکشور به ۲۰ میلیارد دلار نزدیک شده است .

احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه طی سال گذشته بارها به ایران سفر کرد و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز بارها به ترکیه آمد . رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز چند بار به ایران سفر کرد که این امر نشانه صمیمیت مقامات دو کشوربود .

مقامات ترکیه و ایران در طول سال ۱۳۹۲ بارها در مورد مسئله سوریه بحث و تبادل نظر بعمل آوردند و بر خلاف ادعای برخی ها میانه دو کشور بر هم نخورد.

تغیر محل انجام مذاکرات ایران با گروه ۱+٥ نیز روابط را متشنج نساخت . ترکیه از زبان وزیر امور خارجه خود اعلام کرد که مهم محل برگزاری مذاکرات نیست ، بلکه دست آورده های آن است .




ایران و ترکیه در قبال مسئله سوریه مشترکا به این نظر رسیدند که مهم دفاع از مردم سوریه بدون دخالت کشور های خارجی است . هر دو کشور گفتند که مشکلات سوریه باید در یک فضای آرام رفع بشود و به مردم اینکشور آسیبی وارد نیاید . مضافا بر اینکه هر دو کشور ایران و ترکیه توانایی آنرا دارند که زمینه حل مشکلات منطقه از جمله سوریه را فراهم بکنند .

به صراحت می توانیم بگویم مناسبات ترکیه و ایران که ریشه عمیق تاریخی دارد ، در سال ۱۳۹۲ بیش از پیش گسترش یافته است .


بین ایران و ترکیه ظرفیت های گسترده و زمینه های مساعد بسیاری برای گسترش و تعمیق هرچه بیشتر روابط وجود دارد . مردم دو کشور نیز گرایش و پیوند های قلبی بسیاری با یکدیگر دارند . در طول سال ۱۳۹۲ هر دو کشور از فرصت ها و موقعیت های موجود بهره برداری کامل بعمل آورند .

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در سفری که به تهران انجام داد ، ایران را خانه دوم خود معرفی کرد . اردوغان اظهار امیدواری کرد که سال جدید تولد خوبی برای روابط دو کشور باشد . و در این سال هدف ۳۰ میلیارد دلاری در مبادلات تجاری فی مابین تحقق بیابد .

ایران و ترکیه در بعد سیاسی و اقتصادی روابطی بسیار استراتژیک دارند .

هر دو کشور صاحب جایگاه بسیار ممتازی در منطقه از گذشته تا به امروز هستند.ترکیه در مقابل تحریم های خارجی بر علیه ایران نیز نقشی مثل یک پل ارتباطی دارد . این ارتباط به دلیل منافع مشترک به سود هر دو کشور میباشد . توسعه همکاریهای ترکیه و ایران فعالیت های تروریستی را نیز عقیم میکند .

ترکیه و ایران بعنوان دو کشور قدرتمند در منطقه میتوانند مناسبات خود را در همه بخش های اقتصادی از جمله ساخت نیروگاه ، پالایشگاه و همکاریهای صنعتی و نفت و گاز نیز توسعه بدهند ، که در سال ۱۳۹۲ قرارداد های متعددی بین دو کشور به امضاء رسید .

در سال ۱۳۹۲ روابط ترکیه و ایران در حوزه دانشگاهی ، ارتباط میان دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی نیز بیش از پیش تقویت یافت .



طی این سال مقامات ترکیه و ایران بارها تکرار کردند که وظیفه آنها تقویت برادری مابین مردمان دو کشور است . انکارا و تهران گسترش همه جانبه روابط فی مابین و رساندن حجم مبادلات تجاری به سطح ۳۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱٥ را هدف گذاری نمودند و از هیچ کاری دریغ نورزیدند . هر دو کشور حساسیت خاص و مشترکی در خصوص مسائل منطقه ایی نشان دادند . هردو اعلام کردند که دو شادوش هم به رفع مسائل منطقه یاری خواهند نمود .



جاذبه های گردشگری و تاریخی ترکیه و ایران نیز در سال ۱۳۹۲ زمینه ارتباطات مردمان دو کشور را افزایش داد . طی تعطیلات نوروزی امسال صدها هزار نفر از گردشگران ایرانی به ترکیه سفر کردند . بعبارتی دیگر ترکیه مقصد اول مسافران نوروزی ایران گردید . سفر ایرانیان به ترکیه در ایام نوروز رکورد بی سابقه ایی به جا گذاشت . صد ها هزار گردشگر ایران به خصوص به سواحل جنوبی ترکیه سفر کردند . پیش از آن در تمامی شبکه های ماهواره ایی ، آژانس های مسافرتی ایران و روز نامه های این کشور تبلیغات ترکیه با خدمات و قیمت های جاذب و خاص توریست های نوروزی ایران جای گرفت . یعنی نوروز امسال فصل شلوغی سفر ایرانی ها به ترکیه شد . برای خیلی ها سفر به ترکیه در الویت قرار گرفت . چونکه ترکیه دیگر سلیقه ایرانی ها را بخوبی می شناسد و امکانات را به بهترین وجه برای آنها فراهم میکند

تعطیلات نوروزی ایرانی ها در ترکیه با مجموعه برنامه های متنوع هنری مثل کنسرت خواننده گان معروف ایران در امریکا و اروپا همراه شد . بسیاری از خواننده گان ایرانی از جمله ابی ، سپیده ، داریوش ، کامران هومن و اندی در ترکیه کنسرت دادند .

در پایان باید بگویم که سال ۱۳۹۲ سال پر رونقی در مناسبات ترکیه و ایران گردید . ابتکارات هر دو کشور ترکیه و ایران موجب شد که رشد بزرگی در روابط فی مابین حاصل بشود . هر دو کشور به فراهم کردن تسهیلات لازم برای توسعه مناسبات پرداختند .

با امید اینکه سال ۱۳۹۲ سالی پر از امید ، نشاط و پیشرفت برای هر دو کشور ایران و ترکیه باشد ، این سال را بعنوان سال تازه ایی برای ارتقای هرچه بیشتر سطح روابط همه جانبه ترکیه و ایران بعنوان دو کشور دوست ، برادر و همسایه آرزو می کنیم .

۹۳/۰۱/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">