ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

بزرگترین رسوایی تاریخ سیاسی ترکیه

شنبه, ۹ فروردين ۱۳۹۳، ۰۹:۳۰ ب.ظ

ترکیه آنلاین: کارشناسان مباحث سیاسی ترکیه، شنود نشست محرمانه در وزارت خارجه این کشور را ˈبزرگترین رسوایی تاریخ سیاسی ترکیهˈ ارزیابی کردند.

به گزارش ایرنا، صدایی منتسب به ˈهاکان فیدانˈ رییس ˈسازمان اطلاعات و امنیت ترکیهˈ (میت) در یک فایل صوتی که از سوی مخالفان ˈرجب طیب اردوغانˈ پنجشنبه گذشته در شبکه اجتماعی ˈیوتیوبˈ منتشر شد، می گوید : برای ورود نیروهای نظامی به سوریه من می توانم با برخی اقدامات بهانه لازم را بوجود آورم .

این فایل صوتی نتیجه شنود بحث میان هاکان فیدان رییس سازمان اطلاعات ، ˈاحمد داود اوغلوˈ وزیر خارجه ، ˈفریدون سینیرلی اوغلوˈ قائم مقام وزارت خارجه و ˈیاشار گولرˈ جانشین ستاد ارتش ترکیه در مورد طرح پنهانی برای مداخله نظامی در خاک سوریه است .

 

پایگاه خبری ˈسولˈ که از مخالفان سرسخت نخست وزیر ترکیه بشمار می آید، بخشی از سخنان منتسب به رییس سازمان اطلاعات ترکیه را در این نشست به صورت مکتوب منتشر کرد.

صدای منتسب به هاکان فیدان به دادو اوغلو می گوید که اگر تصمیم به داشتن بهانه ای برای ورود به خاک سوریه دارید، من می توانم بهانه لازم را آماده کنم، چهار نفر به سوریه می فرستم و آنان هشت موشک به خاک ترکیه شلیک می کنند ، مثلا آدم های ما آرامگاه ˈسلیمان شاهˈ ( پدربزرگ عثمان غازی موسس دولت عثمانی ) در خاک سوریه را مورد حمله قرار می دهند، پرچم ترکیه را پایین آورده و یک پرچم ساختگی در آنجا نصب می کنند. از این قبیل کارها می توان انجام داد، ولی مهم این است که تصمیم گرفته شود.

صدای منتسب به فریدون سینیرلی اوغلو قایم مقام وزارت خارجه ترکیه نیز می گوید که حمله به آرامگاه سلیمان شاه می تواند توجیه بین المللی برای ما داشته باشد و همه در کنار ترکیه قرار می گیرند.

بر این اساس ، دولت ترکیه در پی انتشار این نوار صوتی بلافاصله شبکه اجتماعی یوتیوب را مسدود کرد.

ˈچنگیز چاندارˈ کارشناس برجسته مسایل سیاسی ترکیه و مقاله نویس روزنامه ˈرادیکالˈ در این باره گفت: شنود نشست محرمانه وزارت خارجه ترکیه و انتشار آن بزرگترین رسوایی تاریخ سیاسی کشور است.

وی با اشاره به انتشار نوار صوتی نشست محرمانه در وزارت خارجه ترکیه افزود: دولت دسترسی به یوتیوب برای اتباع این کشور را ممنوع اعلام کرد. معنای این کار آن است که تمامی سازمانها و نهادهای اطلاعاتی در جهان و هر فردی می تواند این نوار صوتی را از طریق یوتیوب گوش دهد، ولی تنها اتباع ترکیه نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند .

چاندار گفت: بیش از آنکه محتوای جزئیات طرح شده در این نشست اهمیت داشته باشد، شنود این نشست اهمیت دارد، چرا که در نشست یاد شده رییس سازمان امنیت و قایم مقام وزارت خارجه ترکیه که از مهمترین مقامات بلند پایه کشور هستند، حضور داشتند. از چنین نشستی استراق سمع می شود و این مساله در اختیار افکار عمومی قرار می گیرد.

چاندار اضافه کرد که در تمام جهان نشست هایی بدین گونه که برگزار می شود و برای ما بیش از اینکه محتوای مسایل مطرح شده در این نشست اهمیت داشته باشد، مساله ˈاسرار دولتیˈ فاش شده ، اهمیت دارد.اگر این قبیل نشست ها مورد استراق سمع قرار می گیرد و سپس در شبکه های اجتماعی در اختیار افکار عمومی قرار می گیرد، این به معنای آن است که دولت ترکیه ماهیت دولت بودن خود را از دست داده است.

وی با تاکید بر اینکه نمی توان به سهولت از مساله ضعف امنیتی در داخل دولت آنکار عبور کرد، افزود: از جمله مهمترین وظایف سازمان امنیت، حفاظت از برگزاری چنین نشست های محرمانه ای است. اگر مکالمات رییس این سازمان در یک نشست محرمانه شنود می شود و در اختیار تمامی جهانیان قرار می گیرد ، سخنی دیگر باقی نمی ماند.

چاندار تصریح کرد که این ˈوضعیت وخیم، فریب بزرگ دولت آنکاراˈ را که از سه ماه پیش ادامه دارد را نیز آشکار می سازد.

اردوغان نخست وزیر ترکیه از سه ماه پیش سعی در قبولاندن این مساله که ˈجماعت گولنˈ به همراه قدرت های خارجی سعی در انجام یک کودتا علیه وی را دارند، داشت.

اردوغان هر نوار صوتی منتشر شده را منتسب به جماعت گولن می کند .

کارشناس مباحث سیاسی ترکیه در این ارتباط گفت : پس از عملیات علیه فساد مالی و ارتشا در 26 آذر ماه گذشته که منجر به دستگیری شماری از منتسبان به دولت ترکیه شد ، پاکسازی و برکناری گسترده نیروهای پلیس و قوه قضاییه آغاز شد .

دولت آنکارا به هر فردی که مظنون بود، وی را تصفیه کرد. دولت اردوغان قوه قضاییه را در اختیار خود در آورد، تمامی مکانیزم های شنود در ترکیه را در اختیار گرفت، لوازم و امکانات مهم شنود که در اختیار ارتش قرار داشت به سازمان اطلاعات منتقل کرد و بعد از تمامی این اقدامات یک نشست محرمانه که در آن رییس سازمان اطلاعات نیز حضور داشت، مورد شنود قرار می گیرد.

چاندار با طرح این سووال که این استراق سمع از سوی چه کسی و یا چه گروهی انجام شده است، گفت: نهادهای دولتی اکنون خالی از کارشناس شده است، آیا عناصر خارجی در چنین صورتی در بین مقامات امنیتی نمی توانند حضور داشته باشند.

 

وی افزود : اردوغان در پی تاسیس یک نظام تک فردی در ترکیه است و تنها در اندیشه سرپوش گذاشتن موارد سوء استفاده مالی و ارتشا در بین مقامات دولتی است و این امر موجب شده که دولت ترکیه نتواند از شنود نشست های محرمانه محافظت کند.

وی افزود: اردوغان به حدی دولت آنکارا موجب قطب بندی در جامعه ترکیه شده که حتی اگر با درصد رای بسیار بالا از انتخابات شهرداری ها بیرون آید نیز موفق به اداره جامعه نخواهد بود.

چاندار نوشت: نخست وزیر ترکیه تنها با یک حاکمیت فشار می تواند ترکیه را اداره کند . اردوغان مجبور به ایجاد یک رژیم فشار که در آن حساب هیچ گونه فساد مالی و ارتشا را ندهد و هر صدای مخالفی را خاموش کند، است، ولی ترکیه مجبور به تحمل اردوغان نیست .

به نظر می رسد که انتشار اسناد محرمانه، شنود مکالمات و نشستهای دستگاههای سیاسی و امنیتی و عملیات گسترده علیه فساد مالی و تهمت هایی که احزاب و گروههای مختلف در ترکیه در روزهای اخیر دست به آن می زنند، همگی در راستای تخریب دولت آنکارا و در مقابل تلاش این دولت برای ضربه زدن به احزاب برای کسب آرا عمومی در انتخابات شهرداریهای این کشور باشد که دهم فروردین ماه برگزار می شود .


 

نظرات  (۱)

دولتی که میگفت :قدرت جمهوری ترکیه به همه ثابت خواهد کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">