ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: دولت ترکیه از سازمان پلیس بین الملل ˈاینترپلˈ خواست تا ˈفتح الله گولنˈ مخالف آمریکانشین اردوغان را دستگیر و مسترد کند .


به گزارش روز جمعه ایرنا ، در پی افزایش درگیری دولت آنکارا با جماعت نور به رهبری ˈفتح الله گولنˈ در آستانه انتخابات شهردارهای در ترکیه امروز اعلام شد که گذرنامه خدمت ˈ گولنˈ که بیش از 15 سال است در آمریکا زندگی می کند، باطل شده است.

استانداری ارزروم اعلام کرد که فتح الله گولن گذرنامه سبز ویژه کارمندان دولت را از طرق غیرقانونی دریافت کرده و با این گذرنامه از ترکیه خارج شده است و این گذرنامه فاقد اعتبار قانونی است.

این تصمیم در حالی اعلام شد که گفته می شود دولت آنکارا در تلاش تشکیل پرونده ای علیه فتح الله گولن در چارچوب جرایم سازمان یافته و اقدام علیه امنیت ملی و حاکمیت ترکیه است و در نظر دارد با تهیه بولتن قرمز، از طریق سازمان پلیس بین الملل ˈاینترپلˈ نسبت به دستگیری و استرداد گولن به ترکیه و محاکمه وی در دادگاه های این کشور اقدام کند.

درگیری بین جماعت نور به رهبری فتح الله گولن با دولت آنکارا به دنبال اقدام دولت آنکارا در تعطیل کردن آموزشگاه های تقویتی و کلاس های کنکور این جماعت آغاز و با عملیات بزرگ ارتشا و فساد پلیس در 26 آذر ماه سال گذشته به دستور قوه قضائیه در استانبول علیه دولت آنکارا و متهم ساختن شخص نخست وزیر و چند وزیر کابینه اردوغان به فساد مالی و ارتشا تشدید شد.

این درگیری در سه ماه اخیر به یک جنگ رسانه ای و تبلیغاتی جدی در آستانه انتخابات محلی سرنوشت ساز در این کشور تبدیل شده و هر روز نوارهای صوتی جدیدی از رسوایی ها در دستگاه دولتی این کشور منتشر می شود.

اردوغان با عنوان اینکه جماعت نور ساختار موازی با دولت آنکارا در ترکیه تشکیل داده اعلام کرده بود که تمامی عناصر این ساختار را شناسایی و از دستگاه دولتی پاکسازی و آنان را به اشد مجازات خواهد رساند.


محمد فتح الله گولن واعظ، نویسنده و تدریس کننده علوم اخلاقی و الهیات اهل ترکیه است که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می کند.

گولن با تمکن مالی شخصی اقدام به ایجاد سرویسی برای "خدمت عمومی و آموزشی به همه مردم" از دهه ۷۰ میلادی کرده است که افراد بسیاری برای خدمت در این سرویس به تدریج جذب شده اند و در طی سالها با کمک مالی و پشتیبانی خود بنیادی عظیم برای این تشکل فراهم نمودند. امروزه این مجموعه بسیار بزرگ که به "جنبش گولن" معروف است، با همکاری افراد بسیار زیادی از مسلمانان دنیا - عمدتاً ترکیه ای- اداره می شود. گمانه زنی در مورد تعداد افراد حاضر در این بنیاد بزرگ متفاوت است، اما چند صد هزار تا ۴ میلیون نفر به عنوان همکاران این پروژه بزرگ بین‌المللی ذکر شده است. افراد همکار در این بنیاد عمدتاً دانش آموزان ، معلمان، تجار، روزنامه نگاران و افراد تحصیل کرده در زمینه های مختلف هستند.

هم اکنون گولن به واسطه قدرت و ثروتی که دارد، بانفوذترین شهروند ترکیه به حساب آمده و مخالف اصلی اردوغان به شمار میرود.

 


نظرات  (۱)

یه چیزایی در باره این بنیاد گولن شنیده وبدم وچند بار بهم پیشنهاد که دربارش تحقیق کنم ولی حال وحوصله نداشتم مرسی از ترکیه آنلاین که ما رو با این بنیاد یکم آشنا کرد.
پاسخ:

دوست خوبم

جناب شهردار باغ

از حسن نظر جنابعالی تشکر میکنم

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">