ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: انتشار یک فایل صوتی جنجال‌برانگیز از جلسه امنیتی وزیر خارجه ترکیه با رئیس دستگاه اطلاعاتی و معاون رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور درباره حمله به سوریه، باعث خشم مقامات آنکارا شده است.



به گزارش خبرگزاری فارس، یک سایت سوری بخشی از گفت‌وگوی جلسه امنیتی داود اوغلو (وزیر خارجه) با هاکان فیدان رئیس دستگاه اطلاعاتی و فریدون سنیر اوغلو مشاور وزارت خارجه و یاشار اوغلو معاون رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه،‌ که رجب طیب اردوغان انتشار آن را اقدامی "سخیف و پست" دانست، را ترجمه و منتشر کرده است.

اردوغان با انتقاد از انتشار فایل صوتی جلسه امنیتی مقامات دولت خود، آن را اقدامی پست خواند و گفت: فایل نشست امنیت ملی را بیرون میدهند...این کاری پست است... این خیانت در امانت است...شما با شنود جلسه‌ای به این مهمی، به چه کسی خدمت میکنید....داود اوغلو نیز با تأکید بر وجود چنین جلسه‌ای گفت نمیداند که درز دادن این فایل ، خدمت به چه کسی است؟

انتشار فایل صوتی این جلسه در یوتیوب باعث فیلتر شدن این شبکه به اشتراک‌گذاری فیلم در ترکیه شده است. متن بخشی از این جلسه در ادامه می آید.

***

داود اوغلو: نخست وزیر معتقد است که مزار سلیمان شاه (در شمال سوریه) فرصت مناسبی است که باید از آن استفاده کرد..

فیدان: اگر لازم شد چهار نفر را به سوریه خواهم فرستاد تا هشت موشک به ترکیه شلیک کنند. همین دلیل، برای ورود ما به سوریه و حمله کافی است. حتى می‌توانیم مزار سلیمان شاه را –اگر نیاز شد- خراب کنیم.

فریدون سنیر اوغلو:
متاسفانه امنیت ملی ترکیه بهانه ارزان‌قیمتی شده که سیاستمداران داخلی برای انتخابات سر آن معامله میکنند.

یاشار غولار: [خب] یک دلیل به ما بده. یک علت [وبهانه پیدا کن]... یعنی نباید یک دلیل مستقیمی برای ورود مبارزان به سوریه بتراشیم؟

داود اوغلو (با صدای بلند): اگر بخواهیم وارد شویم، منظورم این است که به عنوان وزارت خارجه، نباید تابع در ظاهر هم که شده تابع عرف بین الملل باشیم و نامه‌ای بفرستیم یا هشداری بدهیم یا اینکه کنسولگری سوریه در استانبول را مطلع کنیم طبق تشریفات دیپلماتیک؟

فریدون سنیر اوغلو: ولی مطلع کردن کنسولگری سوریه عامل غافلگیری را از ما سلب میکند اگر تصمیم ورود به سوریه گرفتیم.

داود اوغلو: وقتی در ریاست جمهوری بودم داشتم به موضوع فکر میکردم. ما باید کاری انجام دهیم که دستمان رو نباشد و در نظر افکار عمومی متجاوز جلوه نکنیم. و وقتی به سوری‌ها هشدار می‌دهیم عملا آنجا در سوریه باشیم.

یاشار غولار: عملا داخل شده باشیم.

داود اوغلو: ولی بین ورود تانک و ورود هواپیماها تفاوت زیادی هست.

یاشار غولار: شاید بتوانیم به کنسولگری سوریه بگوییم که داعش بازیچه دست شماست و الان با حمله به مزار سلیمان شاه در قراقوزاق دارد به خاک ترکیه تجاوز می‌کند و ما هم داریم به این تجاوز پاسخ می‌دهیم.

داود اوغلو: این را به سوری‌ها گفتیم. از طریق چندین نامه.

یاشار اوغلو (با تعجب): به سوری‌ها؟؟

فریدون سنیر اوغلو: البته.. البته.

داود اوغلو: خب. ما چندین بار به سوریه هشدار داده‌ایم که داعش بازیچه دست آنها ست. برای همین می‌پرسم که ستاد مشترک مشخصا چه چیزی از وزارت خارجه انتظار دارد؟

یاشار غولار: دقیقا نمی‌دانم... ولی فکر میکنم که رئیس ستاد مشترک موضوع را با آقای فیدان بررسی کرده و شاید آنچه شما در خصوص نامه‌نگاری به کنسولگری سوریه مطرح کردید، درخواست کرده باشد.

هاکان فیدان: آره. این درخواست‌های اصلی ستاد مشترک است اما ما وارد جزئیات نشدیم.

یاشار غولار: شاید همین انتظار را داشته است (یعنی نامه‌نگاری مستقیم با سوری‌ها)

هاکان فیدان: شاید باید اداره بحران را به وزارت خارجه منتقل کنیم.

داود اوغلو: وزارت خارجه می‌تواند از لحاظ سیاسی بحران را داخل سوریه اداره کند، منظورم جنگ داخلی آنجاست. اما از لحاظ نظامی بعید است.

فریدون سنیر: اوضاع بین المللی خیلی تغییر کرده است. یعنی اینکه هر اقدام نظامی علیه داعش امری مقبول است ونزد غربیها مطلوب است چون جامعه بین الملل آن را امتداد القاعده میداند اما در خصوص قبر سلیمان شاه، میتوانیم افکار عمومی را متقاعد کنیم که آنجا بخشی از خاک ترکیه است..

یاشار غولار: از لحاظ نظامی مشکلی در این خصوص نداریم.

هاکان فیدان: اگر دخالت مستقیم کردیم آن وقت باید بدانید که باید بدانید که بمب‌های زیادی در داخل خود ترکیه منفجر خواهد شد و مرزها خارج از کنترل کامل است.

فریدون: بمب و انفجار در داخل، را سه سال پیش صحبتش را کردیم، ابتدای ورودمان به سوریه. یادت هست؟

یاشار غولار: نظر من شخصا حمایت [دستگاه] اطلاعات است. و [حمایت] آقای فیدان در کار مداومش درخصوص رساندن سلاح و مهمات به گروه‌های معارض که با نظام سوریه می‌جنگند، ودر کنار ما هستند. آقای وزیر باید در این باره با وزارت کشور و دفاع مکاتبه شود.

داود اوغلو: بهتر نبود نیروهای ویژه و تانک می‌فرستادیم تا شبیه همان کاری که در دوره صدام، در عراق انجام دادیم، میکردیم [؟] و معارضان سوری را آموزش می‌دادیم و آنجا برای مدتی طولانی می‌ماندیم. مثل آنچه در شمال عراق رخ داد [؟].

فریدون سنیر اوغلو: من این را (والله) از اول پیشنهاد دادم [خطاب به یشار غولار] آنجا بودی چگونه نیروها و تانکها را وارد شمال عراق کردیم.

یاشار غولار: بله.. نیروهایمان را..

فریدون سنیر اوغلو: یادت نیست چگونه موفق شدیم آنجا در عراق و بدون اجازه کسی حتى دولت، وارد شدیم؟

یاشار غولار: البته آن زمان، دستوری بود و اجرا شد و تمام شد. حرفت را در این باره تایید میکنم ولی موضوع درباره سوریه فرق می‌کند و باید آن را [حسابی] بررسی کنیم.

تا آنجا که من میدانم سوریه کاملا متفاوت از رفتار عراق در زمان صدام، رفتار خواهد کرد. آنها [سوریه] می‌تواند کارهای زیادی بکند که رعدآسا و نابودکننده باشد. آنها برگ‌های [بازی] غیرمنتظره‌ای دارند.

داود اوغلو: جناب ژنرال برای اینکه امکانات سوریه را و برگ‌های برنده‌ای را که دارد، بدانیم، نظر وزارت خارجه این بود که به طور آشکار و مستقیم در سوریه دخالت نکنیم.

یاشار غولار: آقای وزیر اجازه بدهید توجه شما را به این جلب کنم که هیئت امنیت ملی تحت اختیار وزیر دفاع است. جهت اطلاع [عرض می‌کنم که] مبالغ مالی بزرگی ، قطر در نظر گرفته و به دنبال خرید سلاح و مهمات برای رساندن به معارضان سوریه است... بهتر نیست این مبالغ در اختیار وزارت دفاع قرار بگیرد تا او این کار را انجام بدهد؟

داود اوغلو:‌ در این امر بخصوص نمی‌توانیم با آزادی عمل ، رفتار کنیم.

یاشار اوغلو: پس نخست وزیر [اردوغان] وزیر دفاع و ورئیس ستاد مشترک را بخواهد و موضوع را مستقیما با آنها مطرح و بررسی کند.

داود اوغلو: من و آقای فریدون پیشنهاد جلسه‌ای فراگیر با حضور اردوغان را دادیم... پیشنهادمان حتى به مرحله خواهش رسید. نتیجه هرگونه مداخله مستقیم در سوریه خطرناک و وخیم خواهد بود برای ترکیه.

انتشار یک فایل صوتی جنجال‌برانگیز از جلسه امنیتی وزیر خارجه ترکیه با رئیس دستگاه اطلاعاتی و معاون رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور درباره حمله به سوریه، باعث خشم مقامات آنکارا شده است. - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930108000302#sthash.GxsCURBp.dpuf

نظرات  (۱)

وخدا بهترین مکار است و اگر بخواهد دست همه را رو خواهد کرد..............

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">