ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه ؛ شمارش معکوس انتخابات شهرداریها

جمعه, ۸ فروردين ۱۳۹۳، ۱۱:۰۰ ق.ظ

ترکیه آنلاین: انتخابات شهرداریهای ترکیه روز 10 فروردین برگزار میشود و هم اکنون شمارش معکوس برای رای گیری شروع شده است.


به گزارش واحد مرکزی خبر از آنکارا؛ این انتخابات سرنوشت ساز ، به نوعی آینده انتخابات ریاست جمهوری و شکل گیری ساختار سیاسی ترکیه را مشخص خواهد کرد.


تدابیر لازم برای برگزاری انتخابات محلی ترکیه تقریبا از چهار ماه قبل اتخاذ و مجوز حضور 52 میلیون و 695 هزار و 831 شهروند واجد شرایط رای دادن در 194 هزار و 310  صندوق رای توزیع شده است و هر شهروند ترکیه از قبل می داند که  صندوق اخذ رای وی در کدام حوزه  قرار دارد.


در روز رای گیری که در استانهای شرقی روز یکشنبه دهم فروردین ماه از ساعت هفت صبح تا شانزده و در دیگر استانها از هشت صبح تا ساعت هفده برگزار می شود ؛ مردم با داشتن کارت شناسایی عکسدار و کد ملی، به همراه مجوز رای خود به حوزه  اخذ رای می روند. 


به هر شهروند چهار پاکت رنگی به همراه فهرست داوطلبان کسب مقام شهرداریهای کلان شهر ؛ شهرداری منطقه ، شورای شهر و کدخدایان داده شد.


دراین انتخابات 27 حزب سیاسی مجوز ورود به انتخابات را از شورای عالی انتخابات ترکیه دریافت کرده اند. بدین ترتیب، احزابی که حداقل شش ماه پیش از برگزاری انتخابات، تشکیلات استانی خود را در کشور سازماندهی و کنگره های عمومی و استانی خود را برگزار کرده باشند، با تایید دیوان عالی قضایی ترکیه طبق قانون انتخابات، حق شرکت در انتخابات را دارند .


انتخابات شورا و شهرداری در ترکیه که به زبان ترکی استانبولی به آن انتخابات بلدیه گفته می شود یکی از پرشورترین انتخابات مردمی در این کشور محسوب می شود و در بیشتر شهرهای ترکیه اکنون شور و هیجان آن به اوج خود رسیده است و شهروندان با حساسیت و دقت بیشتری اخبار مربوط به آن را پیگیری می کنند .


در این انتخابات (بلدیه) افراد از احزاب مختلف نامزد و برنامه های خود را با برگزاری مراسم های پرشوری به مردم محل و شهری که در آن نامزد انتخابات شده اند ، اعلام می کنند .


نامزدهای انتخابات شورا و شهرداری در ترکیه در مراسم های تبلیغاتی، برنامه های خود را 


از جزیی ترین مسائل تا کلان تشریح می کنند. مردم کلانشهرها نیز با توجه به کثرت رسانه ها به ویژه رسانه های دیداری ، در جریان برنامه‌های نامزد انتخابات قرار می گیرند.


استفاده از پیامک ها، تبلیغات اینترنتی، توزیع بروشور در سطح خیابانها و انداختن به صندوق پستی منازل، نصب بنر و پوستر ، دیدار با اصناف و شهروندان در سطح خیابانها و منازل، سخنرانی در میان جمع از روش های متداول تبلیغات انتخاباتی نامزدها برای تشریح برنامه هایشان در صورت تصدی مقام شهرداری در  ترکیه است.


انتخابات شورا و شهرداری در ترکیه هر پنج سال یکبار برگزار می شود و  اعضای شورای شهر و شهردار به مدت پنج سال می توانند در  حوزه قانونگذاری و یا اجرایی شهر فعالیت کنند و در صورت نداشتن مسایل مالی و امنیتی می توانند در دوره های بعدی نیز نامزد  شوند. شهردار آنکارا  به صورت پی در پی بیست سال است که شهردار این شهر بوده و در چهار دوره برنده انتخابات شهرداری آنکارا شده است.


بیست و هفت حزب سیاسی در انتخابات محلی دهم فروردین حضور دارند اما رقابت اصلی بین چهار حزب عدالت و توسعه، جمهوریخواه خلق، حرکت ملی گرا و صلح  و دمکراسی است که در مجلس دارای گروه پارلمانی هستند. در این انتخابات محلی، بانوان محجبه نخستین بار ، امکان شرکت و حضور پیدا کرده اند.


براساس تقویم زمانی اعلام شده توسط شورای عالی نظارت بر انتخابات ترکیه ، تبلیغات انتخابات رسمی و ممنوعیت های فعالیتهای انتخاباتی از جمعه گذشته (یکم فروردین) آغاز شده و پخش و یا انتشار هر گونه نتیجه نظرسنجی و همه پرسی تا زمان برگزاری انتخابات در روز دهم فروردین ماه در هر گونه رسانه جمعی ممنوع است.


همچنین نخست وزیر ، هیات وزیران و نمایندگان مجلس در حین تبلیغات انتخاباتی نمی توانند از امکانات مختلف دولتی از جمله خودروهای دولتی استفاده کنند.

۹۳/۰۱/۰۸

نظرات  (۱)

خیلی خوب میشد در ایران هم هر کسی میدانست که در کدام حوزه رای خواهد داد.

در این صورت این همه شلوغی وتمدید در کار نبود.

میبینی که فلان مسجد جای سوزن انداختن نیست ولی تو اون یکی مدرسه مسئولین انتخاباتی انگار اومدن پیک نیک........

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">