ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: عبدالله گل (رییس جمهوری ترکیه) روز یکشنبه با تهدید گروه تروریستی موسوم به ˈدولت اسلامی عراق و شام در سوریهˈ ( داعش ) گفت : این کشور از قلمرو خود حفاظت خواهد کرد.



به گزارش ایرنا ، گل این مطلب در گفت وگو با خبرنگاران در پی تهدیدات داعش مبنی بر اینکه نیروهای ترکیه باید از مقبره سلیمان شاه در سوریه خارج شوند ، عنوان کرد.

رییس جمهوری ترکیه افزود : مقبره سلیمان شاه قلمرو ترکیه است و پرچم این کشور در آن منطقه به اهتزاز در آمده است به همین خاطر ما از خاک خود دفاع خواهیم کرد.

عصمت یلماز وزیر دفاع ترکیه پیش گفته بود که نسبت به حمله معارضان سوری به مقبره ˈ سلیمان شاه ˈ در سوریه واکنش نشان خواهد داد.

یلماز در گفت وگو با خبرنگاران به معارضان سوری هشدار داد که در صورت حمله به مقبره سلیمان شاه که نیروهای ترکیه آنرا محافظت می کنند، این کشور عکس العمل تندی نشان خواهد داد.

ˈ احمد داوداوغلو ˈ وزیر امور خارجه ترکیه نیز پیش از این عنوان کرده بود که در صورتی که نیروهای گروه های مسلح شبه نظامی به مقبره تاریخی جد بنیانگذار امپراتوری عثمانی در شهر ˈحلبˈ سوریه حمله کنند ، ترکیه واکنش نشان خواهد داد.

وی ادعا کرد که مقبره سلیمان شاه تنها بخشی از خاک ترکیه است که بر اساس توافقنامه سال 1921 در خارج از مرزهای ترکیه قرار دارد و به همین دلیل آنکارا این حق را دارد که برای حفظ امنیت این منطقه و ثبات آن تمام تدابیر لازم را اتخاذ کند.

بر اساس ماده 9 معاهده منعقد شده میان ترکیه و فرانسه در دوره سلطه فرانسه بر سوریه در سال 1921 این مکان تحت حاکمیت ترکیه قرار دارد و سربازان ترکیه ای برای محافظت از آن عمل می کنند.

ترکیه از آغاز بحران در سوریه به همراه کشورهای عربستان سعودی و قطر از معارضان و تروریست های سوری حمایت به عمل آورده است و اکنون این معارضان در کنار مرزهای ترکیه و سوریه قرار دارند.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">