ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه برای شرکت در سومین اجلاس بین المللی امنیت هسته ای که در لاهه با شرکت سران کشورهای جهان برگزار می شود، روز یکشنبه (3 فروردین) در راس هیاتی عازم هلند شد.


به گزارش ایرنا، عبدالله گل پیش از حرکت در سخنانی در فرودگاه آنکارا گفت: ترکیه از سال 2010 میلادی که اولین نشست اجلاس بین المللی امنیت هسته ای برگزار شد، مشارکت فعالی در آن داشته و بر لزوم حفاظت از تاسیسات و مواد هسته ای، تدوین و اجرایی کردن مکانیزم ها و راهکارهای موثر در این راستا، مبارزه موثر با فعالیتهای هسته ای فراقانونی و مواد رادیواکتیو، لزوم هماهنگی در سیستم های امنیت هسته ای و آمادگی ها برای وضعیت اضطراری در موارد نشست هسته ای تاکید کرده است.

وی گفت: در نشست لاهه در خصوص مبارزه با تروریسم هسته ای، کاهش میزان اندوخته های اورانیوم غنی شده، تقویت امنیت مواد رادیو اکتیو و افزایش همکاری بین المللی در این راستا بحث و تبادل نظر شده و تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.

گل همچنین عنوان کرد در حاشیه نشست نیز دیدارهای دوجانبه ای با رهبران کشورهای شرکت کننده در اجلاس خواهد داشت.

اولین کنفرانس امنیت هسته ای سال 2010 در واشنگتن و دومین کنفرانس سال 2012 در سئول کره جنوبی برگزار شد.

در اجلاس سئول که 53 تن از سران دولت ها برگزار شد، ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه شرکت کرده بود.

برخلاف نخستین نشست بین المللی امنیت هسته ای سال 2010 در واشنگتن که در آن برای کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده و پلوتونیوم در سال 2014 تصمیم گیری شده بود، اجلاس سئول دستاورد چندانی نداشت.

بدشانسی نشت امسال نیز آن است که در بحبوحه بحران کریمه و اوکراین برگزار می شود.

در سال 2010 سران روسیه و آمریکا برای حذف 37 تن پلوتونیوم که با آن می توان 17 هزار بمب اتمی ساخت توافق کردند.

اما در اجلاس سئول ترس کرملین از این که پنتاگون موشک هایش را در نزدیکی مرزهای روسیه در اروپای شرقی مستقر کند مانع از آن شد که توافقات جدیدی در زمینه کاهش زرادخانه ها و مواد هسته ای به دست آید.

۹۳/۰۱/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">